7 tips när du ska flytta kontor

av | dec 14, 2020 | Kunskapsbank

Att flytta från en lägenhet till en annan är utmanande. Att flytta ett helt kontor är ännu mer utmanande. I samband med en kontorsflytt är det nämligen inte enbart möblerna och inredningen som ska flyttas, utan det finns mycket annat man är tvungen att ta hänsyn till. Vi tänkte därför dela med oss av sju tips till dig som är i färd med att byta kontor!

 

Att tänka på vid en kontorsflytt

Det finns, som tidigare nämnts, mycket att tänka på när man ska byta till nya företagslokaler. Med god planering och en tydlig struktur går det däremot att effektivisera arbetet och säkerställa att allt går som planerat.

Nedan följer våra bästa tips för att lyckas med just detta:

 

1. Gör en lista på allt som ska göras 

Det allra första du bör göra är att sammanställa en checklista med allt som måste ordnas innan, under och efter flytten. Det kan exempelvis handla om att:

  • Informera medarbetare om flytten
  • Säga upp och förnya avtal
  • Kontrollera/uppdatera er försäkring
  • Inventera för att se vilka möbler, inredning och utrustning som ska flyttas
  • Planera för hur många flyttkartonger, lastbilar och annan utrustning som krävs för att lyckas med arbetet

 

2. Börja i god tid innan flytten

När du väl har gjort en checklista så kan du börja beta av den. Ett av våra främsta tips är att påbörja nedpackningen i god tid innan flytten. I samband en vanlig flytt rekommenderar vi att man börjar minst två veckor innan. Vid en kontorsflytt råder vi att man börjar ännu tidigare.

 

3. Påbörja packningen och var organiserad

Som tidigare nämnts rekommenderar vi att man gör en inventering över de möbler, inredning och utrustning som finns på kontoret i dagsläget. Märk upp vad som ska tas med till det nya stället och släng eller skänk bort allt som inte ska följa med. Gör det gärna innan du påbörjar packningen.

När det väl är dags att börja packa så är det bra om man försöker vara så organiserad som möjligt. Ta ett rum i taget och börja med det som ni inte behöver använda i verksamheten dagligen. 

Korridorer, personalutrymmen, konferensrum och andra liknande utrymmen brukar man kunna packa ner ganska tidigt, medan skrivbord, datorer och andra arbetsredskap tas ner närmare flyttdagen.

 

4. Packa ned och emballera rätt 

När det väl är dags att börja packa ned alla föremål är det viktigt att det sker på rätt sätt. Mindre inredningsdetaljer, porslin från köket och andra liknande föremål, ska exempelvis packas ned var för sig. De ska också emballeras väl med två lager papper. 

Ett bra tips är att stapla tallrikar vertikalt i kartongen och sedan placera ömtåligare föremål som glas ovanpå tallrikarna.

 

5. Märk upp alla kartonger 

I samband med packningen är det också fördelaktigt att märka upp vad alla kartonger innehåller. På så sätt blir det dels enklare att veta om man ska hantera någon låda extra varsamt, samtidigt som det också blir lättare att packa upp allt i de nya lokalerna.

Om du lånar flyttkartonger av oss på Flyttfabriken så finns det ett speciellt ställe på kartongens kortsida där markeringslappar ska fästas. Genom att placera markeringarna på kortsidan så är de alltid synliga genom hela flyttprocessen.

 

6. Arbeta ergonomiskt och använd rätt redskap

Att flytta så pass mycket möbler och inredning som ett kontor oftast innehåller är inte lätt. Speciellt inte om man aldrig har gjort det förut. Det gäller därför att vara försiktigt att arbeta ergonomiskt i samband med tunga lyft. Försök alltid att hålla ryggen rak och böj istället på benen.

Tänk också på att du kan använda redskap som bärselar, säckkärror och glidplattor.

 

7. Ha en plan vid uppackningen  

Sist men inte minst rekommenderar vi dig att ha en tydlig plan vid uppackningen i de nya lokalerna. Ställ in alla kartonger och möbler i de utrymmen där de ska användas och börja sedan packa upp det allra nödvändigaste, d.v.s. datorer, skrivbord och annan utrustning som används i det dagliga arbetet.

 

Överlåt flytten till oss på Flyttfabriken

Vi på Flyttfabriken är väl medvetna om hur påfrestande en kontorsflytt kan vara. Det är mycket saker att tänka på, samtidigt som man oftast är nog upptagen med att försöka sköta det dagliga arbetet. 

Om du vill kunna fokusera på det som är viktigast – er kärnverksamhet – och samtidigt säkerställa att er flytt sker på ett smidigt och professionellt sätt, kan du med fördel vända dig till oss på Flyttfabriken!

Vi kan erbjuda dig och ditt företag en professionell flytt till konkurrenskraftiga priser. Läs mer om vår företagsflytt eller kontakta oss redan idag.  

Behöver du vår hjälp?

Vi hjälper dig med flytthjälp och flyttstädning på ett professionellt och tryggt sätt. Ring oss på 08 51 51 00 99 eller begär en offert.